Η υπεύθυνη της Λέσχης Ανάγνωσης κα Αμαλία Νάνου ενημερώνει πως η επόμενη συνάντηση της Λέσχης θα γίνει την Παρασκευή 26 Απριλίου 2013 και ώρα 6 το απόγευμα στο χώρο του Δημοτικού Καταστήματος Αυλώνα.
Το θέμα της προσεχούς λέσχης είναι ο ποιητής Κ.Π. Καβάφης και το έργο του αφού το 2013 κλείνουν 150 χρόνια από τη γέννηση του και η χρονιά έχει αφιερωθεί από το Υπ. Πολιτισμού στον ποιητή και στην παγκόσμια απήχηση του έργου του ως ''έτος Καβάφη''.
Τα μέλη και οι φίλοι της Λέσχης μπορούν να έχουν μαζί τους ένα ποίημα του Καβάφη που του αρέσει το οποίο και θα διαβαστεί ενώ μπορούν να δανειστούν και από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αυλώνα, ποιήματα του Καβάφη μέσα από την ανάγνωση των οποίων θα προσεγγιστεί ο ποιητής το έργο του και η εποχή του.
Το θέμα της προσεχούς λέσχης είναι ο ποιητής Κ.Π. Καβάφης και το έργο του αφού το 2013 κλείνουν 150 χρόνια από τη γέννηση του και η χρονιά έχει αφιερωθεί από το Υπ. Πολιτισμού στον ποιητή και στην παγκόσμια απήχηση του έργου του ως ''έτος Καβάφη''.
Τα μέλη και οι φίλοι της Λέσχης μπορούν να έχουν μαζί τους ένα ποίημα του Καβάφη που του αρέσει το οποίο και θα διαβαστεί ενώ μπορούν να δανειστούν και από τη Δημοτική Βιβλιοθήκη Αυλώνα, ποιήματα του Καβάφη μέσα από την ανάγνωση των οποίων θα προσεγγιστεί ο ποιητής το έργο του και η εποχή του.
Λίγα λόγια για τον ποιητή και το έργο του:
O Kωστής Πέτρου Φωτιάδης Kαβάφης, γιος του Πέτρου-Iωάννη
Iωάννου Kαβάφη και της Xαρίκλειας Γεωργάκη Φωτιάδη, γεννήθηκε στην Aλεξάνδρεια
της Aιγύπτου στις 29 Aπριλίου 1863. Oι γονείς του ήσαν Kωνσταντινουπολίτες, και
ο Kωνσταντίνος υπερηφανευόταν για την καταγωγή του και για τους διαπρεπείς
προγόνους του. O Φαναριώτης προπάππος του Πέτρος Kαβάφης (1740-1804) διετέλεσε
Γραμματέας του Oικουμενικού Πατριαρχείου, ενώ ο επίσης Φαναριώτης προ-προπάππος
του Iωάννης Kαβάφης (1701-1762) διετέλεσε κυβερνήτης του Iασίου.
Κοσμοπολίτης λοιπόν κυριολεκτικά από τα γεννοφάσκια του,
αφού οι οικογενειακές του ρίζες απλώνονταν από την Kωνσταντινούπολη στην
Aλεξάνδρεια και από την Tραπεζούντα στο Λονδίνο (αλλά και τη Xίο, την Tεργέστη,
τη Bενετία και τη Bιέννη), ο Kαβάφης ήταν ο βενιαμίν μιας πολυμελούς
οικογένειας: είχε έξι μεγαλύτερους αδελφούς.
H οικογένεια Καβάφη απέπλευσε δεκαπέντε ημέρες πριν τον
βομβαρδισμό της Aλεξάνδρειας από τον Bρετανικό στόλο. Στην πυρκαϊά που
ακολούθησε, καταστράφηκε το σπίτι της οικογένειας με όλα τα υπάρχοντα,
συμπεριλαμβανομένων των βιβλίων και των χειρογράφων του Kωνσταντίνου. Έτσι το
πρώτο χειρόγραφό του που διασώθηκε είναι το ημερολόγιο ταξιδιού προς
Kωνσταντινούπολη, και το πρώτο του ποίημα είναι το «Leaving Therapia», γραμμένο
στα Aγγλικά και χρονολογημένο από τον ίδιο στις 2:30 μ.μ. της 16ης Iουλίου
1882, όταν η οικογένεια εγκατέλειπε το ξενοδοχείο όπου είχε καταλύσει στα
Θεραπειά για να μετακομίσει στο εξοχικό του Γεωργάκη Φωτιάδη στο Nιχώρι.
Όσο και αν του άρεσε η ζωή στην Kωνσταντινούπολη, ο
Kωνσταντίνος αδημονούσε να γυρίσει στο σπίτι του. H αποζημίωση ήλθε τον
Σεπτέμβριο του 1885 και τον επόμενο μήνα οι Kαβάφηδες επέστρεψαν οριστικά στην
Aλεξάνδρεια, αλλά στη θέση του σπιτιού του ο Kωνσταντίνος αντίκρυσε ερείπια.
Ενώ στην Αθήνα, μετά το 1880, μοναδικό σχεδόν πνευματικό
κέντρο του ελληνισμού, μεσουρανεί η ισχυρή ποιητική φυσιογνωμία του Παλαμά, σε
μιαν απομονωμένη περιοχή του ελληνισμού, στην Αλεξάνδρεια, με τις ιδιότυπες
εμπειρίες που πρόσφερε η ζωή της ελληνικής αυτής παροικίας, δημιουργεί το
έργο του ένας ποιητής ο Κων/νος Καβάφης, που έμελλε αργότερα να πάρει κεντρική
θέση στη νεοελληνική ποίηση και να επηρεάσει αποφασιστικά όλη τη νεότερη
εξέλιξή της.
Η ποιητική του Καβάφη ξάφνιασε με την ιδιοτυπία της, τόσο διαφορετική από ό,τι
ήταν ως τοτε καθιερωμένο. Ποιήματα σύντομα, ( σπάνια εκτείνονται σε δεύτερη
σελίδα –μόνο ένα φτάνει ως την τρίτη), γραμμένα ούτε σε δημοτική γλώσσα ούτε
σε καθαρεύουσα, με στίχο χαλαρό κι ελεύθερο και κάποτε ομοιοκατάληκτο που ηχεί σαν
παιχνίδι ή ειρωνεία.
Η γλώσσα και η στιχουργική μορφή των ποιημάτων του Καβάφη
ήταν ιδιόρρυθμες και πρωτοποριακές για την εποχή. Τo βασικό χαρακτηριστικό τους
είναι ιδιότυπη γλώσσα, μείγμα καθαρεύουσας και δημοτικής, με ιδιωματικά
στοιχεία της Κωνσταντινούπολης.
Ποιήματα με πεζολογικό χαρακτήρα για να έχουν τη βαρύτητά
τους οι ρεαλιστικές διαπιστώσεις. Ποιήματα με έντονη φιλοσοφική διάθεση,
που ωθούν στη συνειδητοποίηση της δραματικής ουσίας της ζωής, που δεν
είναι μόνο η αίσθηση της παρακμής και της ματαιότητας αλλά αντίρροπα
είναι το αίσθημα της αξιοπρέπειας και της υπερηφάνειας.
Τα πιο χαρακτηριστικά από τα ποιήματά του είναι τα: Τα
τείχη, Τα παράθυρα, Τρώες, Κεριά, Περιμένοντας τους βαρβάρους, Ιθάκη,
Θερμοπύλες, Φωνές, Απολείπειν ο θεός Αντώνιον και η Η σατραπεία.
Ο ποιητής πέθανε το 1933 την ημέρα των γενεθλίων του νικημένος από την επάρατο νόσο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου